droga do sukcesu

Żyjesz tak, jak inwestujesz w siebie… „Jeżeli nie masz czasu na osiąganie własnych celów – pracujesz nad osiągnięciem celów innych ludzi…”

Kategorie zdań nieasertywnych Maj 24, 2008

Filed under: asertywność — elemiah @ 7:53 pm
Tags:


• Negatywne zdania na własny temat

Te zdania sprawiają, że koncentrujemy się na swoich wadach, a nie zaletach. Powoduje to, że mamy mniejsza ochotę na podjecie działania, które wydaje się jej trudne.

Ograniczające asertywność normy zachowania

W monologu wewnętrznym pojawiają się zdania, które dotyczą kulturowych norm zachowań („muszę”, „powinienem”, „nie powinnam”, „nie wolno mi”). Są one tak użyte, aby uniemożliwić nam wyrażenie własnego zdania. Często, gdy mamy ochotę zachować się asertywnie, pojawiają się w naszej głowie normy, które chętnie uogólniamy i dzięki temu mamy wymówkę, aby nie zachować się asertywnie.

• Stawianie wygórowanych warunków asertywności

Często obawiamy się asertywnego zachowania i jego konsekwencji. W związku z tym, obiecujemy sobie, że zachowamy się asertywnie w określonych warunkach. Są one tak nierealne do spełnienia, że istnieje mała szansa na to, abyśmy mogli się zachować asertywnie. Dzięki temu „jesteśmy w porządku” wobec nas samych, bo przecież chcieliśmy zachować się asertywnie, tylko okoliczności nam to uniemożliwiły.

• Katastrofizowanie

Fantazjując na temat tego, co się zdarzy, jeśli zachowamy się asertywnie, koncentrujemy się wyłącznie na negatywnych przewidywaniach. Takie myślenie odbiera nam energie i chęć do działania.

• Samokaranie

Tego rodzaju zdania pojawiają się zwykle już po podjęciu asertywnego działania. Używając myśli z tej kategorii, jedyne na co zwracamy uwagę, to te aspekty asertywnego zachowania, które nam się nie powiodły. W ten sposób zmniejszamy własne szanse na kolejna próbie asertywnego wyrażenia siebie.

SPOSOBY ZMIANY ZDAN NIEASERTYWNYCH W ASERTYWNE

1. Koncentracja na pozytywnych doświadczeniach, np. „Wiele rzeczy w życiu osiągnąłem/am”.

2. Odwołanie się do praw danej osoby jako jednostki ludzkiej, np. „Mam prawo popełniać błędy”.

3. Odwołanie się do własności danej osoby jako jednostki, np. „Jestem w porządku”.

4. Sformułowanie osobistych wartości, np. „Szczere i otwarte wyrażanie siebie w sposób nie raniący innych jest dla mnie ważne”.

P.S. Poznaj kobiecą stronę rozwoju. Wejdź na drogadosukcesu.pl

Reklamy
 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s